perjantai 13. maaliskuuta 2020

Teema 5: Osallistavien menetelmien hyödyntäminen


Osallistavat menetelmät, mitä ne ovat?
Jokainen meistä on varmasti joutunut jossain kohtaa elämäänsä osallistavien menetelmien ”kohteeksi” tai jopa itse hyödyntänyt niitä. Joku varmasti muistaa tutustumisleikit kouluvuoden alussa tai aivoriihen tiimipalaverissa. Nämä ovat esimerkkejä osallistavista menetelmistä.

Osallistavia menetelmiä voidaan soveltaa laajasti eri ryhmä- ja yhteisötoimintaan, eri menetelmätapoja on useita, ja avoimella mielellä tekemällä voidaan löytää kaikille toimivin tapa. Toiminnan ydin ajatus on kuitenkin aina saada jokainen halukas vaikuttamaan: käytännön tekniikoilla tai harjoituksilla pyritään helpottamaan henkilöiden osallistumisen kynnystä. Työskentelevän ryhmän tai yksilön energiatasoja pyritään nostamaan ja saamaan heidät mukaan tekemisen kautta.

Tarpeellinen piirre osallistavassa toiminnassa on myös harjoituksien purkaminen. Opettivatko harjoitukset jotain, miltä niiden tekeminen tuntui, mikä toimi tai ei toiminut? Avoimuuden ja luottamuksellisuuden saavuttaminen on tärkeä osa harjoituksia.

Kansan SivistystyönLiitto KSL ry on jakanut toiminnan karkeasti muutamaan eri vaiheeseen:
1)    Aloitus ja suunnittelu
2)    Toiminta ja arviointi
3)    Jatkotoiminnan suunnittelu



Mikä on ohjaajan rooli harjoituksissa?
Ohjaajan tärkein prioriteetti tulisi olla harjoituksiin jokaisen mukaan saaminen, kaikkien on tunnettava olonsa huomioiduksi sekä roolinsa tärkeäksi. Kuten myös coach coachingissa, ohjaaja ei tässäkään anna valmiita vastauksia tai opeta, hän ohjaa sekä opastaa.

KSL ry:n pitämässä Uusi Ote-ohjaaja koulutuksessa ohjaajaan rooleiksi nousi seuraavia piirteitä:
-      ohjaaja ei anna valmiita ratkaisuja
-      ohjaus on keskustelevaa ja kuuntelevaa dialogia
-      ohjaaja on enemmän rinnalla kuin yläpuolella
-      hän on toiminnan koordinaattori
-      tuki, mutta ei asiantuntija
-      ammattitaitoinen
-      itsensä tunteva ja osaava
-      oppimaan ohjaaja
-      vuorovaikutustaitoinen
-      hän luo perustaa
-      arvostaa eri mielipiteitä
-      hankkii verkostoja
-      antaa eväitä osallistujille
-      omaa näkemyksen toiminnasta

Omat ajatukseni osallistavista menetelmistä
En tiedä teistä, mutta minä olen ainakin aina nauttinut alussa mainitsemistani tutustumisleikeistä tai tiimien aivoriihistä. On huippua päästä tutustumaan toisiin ihmisiin leikkien ja jopa huumorin kautta, kynnys luoda uusia sosiaalisia suhteita laskee. Ja kukapa ei arvostaisi moninäkökulmaisia mielipiteitä ja ajatuksia, niiden avulla voi syntyä aivan huikeita ideoita.

***
Millaisia kokemuksia teillä on osallistavista menetelmistä?
***

Lähteet:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/100489/Hymy%20on%20onni%20-%20Osallistavat%20tyomenetelmat%20ja%20-valineet%20nuorten%20ryhmatoiminnoissa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
http://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti